2006

Bart Kelholt - Erna Anema - Paul van Zoelen & Wouter Dam

Uit het persbericht van de tentoonstelling van Bart Kelholt in 2006:
Bart Kelholt, geb. In 1946 te Amsterdam, kreeg zijn opleiding aan de Rietveldakademie aldaar. De bronzen beelden van Bart Kelholt zijn meestal niet groter dan een baksteen, met die typerende rechthoekige blokvorm als uitgangspunt, als ruimtelijk kader. De sculpturen kunnen openingen hebben in de vorm van een kruis, een poort of venster, maar ook talloze andere vormen van uitsparingen.
Hoewel onmiskenbaar geometrisch, hebben deze beelden iets kwetsbaars doordat het hier om gegoten vormen gaat en de mal waarin het brons wordt gegoten handmatig is opgebouwd.De huid blijft, doordat die niet wordt gepatineerd, mat, vlekkerig en verschillend van kleur.
Kelholt's neiging naar een optimale versobering maakt dat hij streeft naar een vorm die zo vanzelfsprekend mogelijk is, heel minimalistisch.
Hij zegt: “De vanzelfsprekendheid van een kruis of andere geometrieche symbolen die je tegenkomt in religies of primitieve culturen, de geestelijke kracht die in dat soort vormen is samengebald: die zoek ik in mijn sculpturen. Maar dan is het religieuze beleven er niet echt, net om de hoek, zeg maar.”

De expositie van Erna Anema (1954) in Galerie Eewal omvat schilderijen, objecten en sieraden. Het schilderwerk valt in twee series uiteen: designklassiekers op stoel-gebied en de reeks 'twintig' (XX). Hier zijn gekruiste vormen steeds anders afgebeeld.

Gelukkig ontstijgt dat het genre van de vormoefening, want Anema weet hoe ze de verf voor zich moet laten werken. Het levert gevarieerde beelden op, binnen een eenvoudige samenstelling. Twee XX-en staan steeds over, naast, of door elkaar heen. Soms uitgebeeld door sporen in de stroperige verf, of door middel van wegpoetsen, uitsparen en dichtsmeren. Ook de schilderrichting speelt een rol, evenals de mate van transparantie.

Anema werd geboren in Leeuwarden en studeerde aan de Rietveldacademie in Amsterdam, waar ze nu doceert. Ze heeft een sterke band met Nepal, wat zich uit in diverse aspecten van haar werk. Dat is te zien op deze expositie. Anema werkte samen met Nepalese ambachtslieden (voor haar ob-jecten van gedreven koper) en ging voor de sieraden uit van LAL (een Nepalese meeteenheid).

De LAL-reeks bestaat uit platgewalst zilver. De vorm ontstaat door de wijze van walsen. Het levert allemaal unica op, elk met een eigen vorm die specifieke associaties oproept, zoals bloemblaadjes of platgetrapte kauwgom. Te dragen als broche.

Daar kun je dan zelf hele composities mee maken. Hoe meer LAL, hoe zwaarder en groter de broche. Er zijn tien verschillende soorten, variërend van 10 tot 100 LAL. En je kunt het dragen zoals je wilt. Leuke voorbeelden zijn te zien in een boekje waarin zowel jong en oud, als man en vrouw met een `LAL'-etje' staan afgebeeld. In orde van grootte aangebracht, of als manchetknoop gedragen. Los op de kraag, op een broek of waar dan ook. Het werk is trouwens vriendelijk geprijsd (vanaf €25). Maar wees er snel bij, want het is er nog maar een week. Galerie Eewal, Leeuwarden.
Susan van den Berg, november 2005

Persbericht
De tentoonstelling met werk van de keramist Wouter Dam en de schilder Paul van Zoelen duurt van 11 november t/m 2 december 2006.
Wouter Dam, geboren in 1957, kreeg zijn opleiding aan de Gerrit Rietveldakademie te Amsterdam, de stad waar hij woont en werkt.
De objecten van Wouter Dam komen voort uit gedraaide vormen die, nadat ze versneden en opengevouwen zijn, weer met elkaar verbonden worden. De containervorm was tot voor kort nog te herkennen, hij is steeds verder gegaan in het versnijden, zodat van die vorm vrijwel niets meer te herkennen valt.
De samensmelting van hoekigheid en ronding, vlakte en golving mondt uit in een werk waarin de schaduwwerking typerend is voor de vormgeving. Zijn werk is vaak monochroom van kleur, de tint wordt verkregen door een oxide droog aan te brengen op het keramische oppervlak.
Paul van Zoelen, geboren in 1958, kreeg zijn opleiding aan de Akademie voor Beeldende kunsten in Arnhem.Hij woont en werkt in Nijmegen.
De schilderijen van Paul van Zoelen zijn abstract te noemen, maar de composities geven de indruk van geabstraheerde landschappen. Hij weet dit te bewerkstelligen door gebruik te maken van technieken die de traditionele Iandschapsschilders hanteren, zoals een voorgrond,repoussoir, doorkijk en horizon.
De tegenstelling zoals natuur en cultuur, het organische en het geconstrueerde, de herinnering en de kennis vormen de basis hiervoor.
Zelf zegt hij:'...het landschap als een metafoor voor reizen. De reis op zich is een beoogde omweg. Na thuiskomst wordt de verte, het oorspronkelijke doel van de reis echt zichtbaar'.
De openingstijden zijn: donderdag t/m zaterdag en iedere tweede zondag van de maand van 12 — 17 uur en na tel.afspraak.


2006: Trude van Assem | Wilfried Lansink - Bart Kelholt - Hans van den Boogaard | Erna Anema | Hans Boer - Wim Borst | Euf Lindeboom - Valentijn van der Heide - Thea Tolsma - Beppie Gielkens | Bart Kelholt | Beppe Kessler | Wouter Dam - Paul van Zoelen